Atomkatasztrófa Szombathelyen
Azért azt kevesen gondolták volna, hogy a március 11-i fukusimai földrengést, szökőárat és nukleáris krízist a közvetlenül sújtott japánok mellett a nemzetközi sportéletben csupán a magyar női tornászválogatott sínyli meg.
Pedig így van, illetve így lesz, mert a szombathelyi Csillag Tünde megerősítette, úgy aggódik az egészségéért, hogy nem hajlandó részt venni az októberi, tokiói világbajnokságon, amely a londoni olimpiára is kvalifikál, és Csillaggal komoly esély mutatkozna rá, hogy a magyar lányok csapatként is kijussanak Londonba.
De nem fognak, mert miközben a vb több mint ötszáz versenyzője, Tokió jó tízmilliós lakossága és Japán 120 milliós népessége bizonyára eszelős kockázatot vállal, három szombathelyi nukleáris szakértő - a sportoló mellett két edzője is - világszerte egyedülálló módon helyesen mérte fel a rizikót, és itthon marad. A többiek gőzerővel készülnek a vb-re, ők, gondolom, a dunántúli lankákon radioaktivitást mérnek.
Ha komolyan vesszük az érvelésüket, meg is állhatunk a kajánkodásnak ezen a szintjén, legfeljebb annyit tehetünk hozzá: ez van, manapság végképp nem születik mindenki hősnek. Persze, néha akad egy-egy Kerri Strug, aki az atlantai olimpián, a tartaléksorból előlépve, törött lábbal vállalta az utolsó ugrást, hogy az Egyesült Államoknak megnyerje női tornában a csapataranyat, aztán ölben és mentővel viszik a kórházba, de a szombathelyieknek nem kell minden szirupos, hülye történetet ismerniük. Az ő energiájukat különben is leköti az atomkutatás.
Ám a helyzet ennél sajnos súlyosabb. Több tréner ugyanis bevallotta, az edzőtáborban vasi kollégáik arról győzködték őket, hogy ugyancsak hagyják ki a vb-t - még ezt is elintézhetjük azzal, hogy az ő egészségükért is ennyire aggódnak.
Valójában természetesen a hazai sportági szövetséggel ápolt, hagyományosan rossz viszonyuk miatt igyekeznek betartani, ahol csak lehet, de a távolmaradás hivatalos indokaként azt mégsem hozhatják fel, hogy magasról teszünk a magyar tornasportra, dögöljön meg mindenki ott, ahol van.
A fegyelmi bizottság azért valószínűleg mégis így értelmezte az üzenetüket, mert az érintetteket a jövő év augusztus 31-éig eltiltotta azoktól a külföldi versenyektől, amelyekre a szövetség nevezi a sportolókat. Némi humorérzékkel persze azt is mondhatták volna, hogy Csillagékat csak mindenféle, az utazások során leselkedő veszélytől szeretnék megóvni, mert földünk sajnos időzített bomba lett.
52 komment a
Címkék: torna
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
szombi 2011.08.27. 13:01:16
Vkat118 2011.08.27. 13:12:29
Baromi nagy kuss van Fukushimával kapcsolatban, de azért azt tudni, hogy több szennyezés jutott ki mint Csernobilnál anno, szarkofág nincs, jelenleg a két erőműnél 1 óra alatt lehet begyűjteni egy halálos adagnyi sugárzást. Kétszer is meggondolnám, hogy nagyon a közelébe akarok e menni fiatal nőként, aki esetleg a sportkarrierje után szeretne még egészséges gyereket szülni.
Sun9us 2011.08.27. 13:34:34
Csernobillal hasonlítgatni pedig a legnagyobb baromság. (Az újságírók, kedvenc szokása, pedig tudjuk, hogy menyit értenek, a magfizikához. :D )
Astronomy Domine 2011.08.27. 13:38:33
vitalis06 2011.08.27. 13:40:29
Aki nagyon parázik vegyen egy dozimetert pártízezer forintért és mérje folyamatosan a sugárzást. Ha a határérték fölé menne, akkor köszönjön el és menjen haza.
Az a szörnyű, hogy a két edző egy tehetséges lány sportkarrierjét teszi tönkre ezzel a hülyeséggel.
gorillka 2011.08.27. 13:53:44
A magyar tornász válogatott lehetséges londoni szereplését egy ember távolmaradására fogni gyönyörű.
Ezek után versenyzőt eltiltani, hab a tortán.
ennek tapsolni, meg hát...
vitalis06 2011.08.27. 14:06:27
Joga van dönteni, de akkor vállalja a felelősséget is. ugyanígy eltiltást kapott volna, ha kijelenti, hogy azért nem megy, mert otthon akar maradni a nővére esküvőjén. Mert ez az indok kb ez a kategória.
Ne feleljtsük el, hogy itt csapatról is szó van. Aki nem érti, az soha nem sportolt.
Érdekes, hogy csak ő aggódik. Egyetlen ország, egyetlen másik sportolója sem lépett vissza. érdekes...biztos ők nem ennyire okosak.
gorillka 2011.08.27. 14:44:14
én nem kockáztatnám az életemet, nem is lettem versenyző (melléküzemágként sportolok)
A versenysport sok hülyeségbe belehajtja az embereket (gondolok pl. a doppingra)
ha már így benne vagy a témában, mi hasznot remélt szerinted a tornásznő a visszalépéstől?
Wise Lady · http://www.wiselady.hu/ 2011.08.27. 14:54:50
auth.gabor · http://wiki.javaforum.hu/display/~auth.gabor 2011.08.27. 15:25:45
Tokyo: 0.0555 uGy/h (uSv/h)
(monitoring.tokyo-eiken.go.jp/monitoring/hourly_data.html)
Szombathely: két mérőponton 78.3 és 112.1 nSv/h, vagyis 0,0783 és 0,1121 uGy/h
(www.katasztrofavedelem.hu/index2.php?pageid=monitor_nbiek_index)
Ha a tisztelt szombathelyi tornászok aggódnak a radioaktivitás miatt, akkor Tokyo-ba kell menniük, mert ott alacsonyabb a háttérsugárzás, mint Szombathelyen.
Mr. Waszabi 2011.08.27. 15:45:50
Az meg mókusvakítás, hogy Tokyo-ban alacsonyabb a háttérsugárzás, mint Szombathelyen, ezt azért remélem senki nem hisz el. Talán nem a légnyomásmérőt kéne olvasni...
Jelen pillanatban csak az hiteles, ha odamész egy geiger-rel és megméred. Hogy a japcsik mit mondanak, az kb olyan hiteles, mint amit az oroszok mondtak Csernobil után.
multi84 2011.08.27. 16:09:41
Érdekes hogy a Pekingi Olimpiánál mekkora cécó volt a szmogból ami azthiszem nem hasonlítható össze a radioaktív anyagokkal...
DR.version · http://m-12.blog.hu 2011.08.27. 16:09:47
auth.gabor · http://wiki.javaforum.hu/display/~auth.gabor 2011.08.27. 16:10:56
Geiger-számlálóval nem tudod mérni, az alfa és béta sugárzást mér csak, a háttérsugárzás és a veszélyes radioaktív sugárzás pedig jellemzően nem alfa sugárzás.
Tokyoban nagyon sok embernek van doziométere, és igencsak kiabálnának, ha a hatóság mást mérne, mint amit ők látnak a műszerrel.
"Jelenleg Csernobil után a 2. legsúlyosabb katasztrófa."
Van egy hatalmas különbség a két erőmű-meghibásodás között... a csernobili esetnél eléggé szétszóródott a sugárzó anyag, a fukushimai esetnél nagyon-nagyon-nagy részét containmenten belül tudták tartani, a környezetbe jóval kevesebb sugárszennyezés került ki, mint amit Nagaszaki és Hiroshima kapott fél évszázada. A robbanások is gőz- és hidrogénrobbánások voltak, nem magreakció okozta.
"Ami tény, hogy vállvetve hazudtak a cég emberei és a hatóságok is."
Igen, ez probléma, és kezelni kell.
"Az meg mókusvakítás, hogy Tokyo-ban alacsonyabb a háttérsugárzás, mint Szombathelyen, ezt azért remélem senki nem hisz el."
Pedig ez így van, bármilyen hihetetlen.
DR.version · http://m-12.blog.hu 2011.08.27. 16:14:30
dr. v.b.1990 2011.08.27. 16:23:14
Astronomy Domine 2011.08.27. 16:23:58
Az ilyen hozzátok hasonló szellemi fogyatékosok miatt van piaca a bulvársajtónak.
Hülyegyerek.
balba 2011.08.27. 16:34:51
lobster thermidor 2011.08.27. 16:35:28
Persze megnézném, mit alakítottak volna akkor, ha a szövetség mondta volna ki a verdiktet, nem utazhat a magyar tornászcsapat Tokióba. Lett volna nagy sírás-rívás, hogy egy arra érdemes versenyzőt megfosztottak a részvétel lehetőségétől.
Ezt az "egészséges gyermekszülés" dumát meg egész egyszerűen el kellene felejteni, mert ritka egy demagóg szöveg! Nyilvánvaló, hogy a női mezőnyből egy odautazó tornásznő sem akar mást, mint egészséges gyermekeket szülni, a fiúk pedig okos, szép srácokat nemzeni, ha elérik életpályájuk azon szakaszát. Amúgy pedig nehezen tudom elképzelni, ha bármilyen egészségügyi rizikó volna, az USA, a németek, vagy bármelyik nemzet kitenné a versenyzőit a sugárveszély okozta rizikónak.
DR.version · http://m-12.blog.hu 2011.08.27. 16:40:04
lobster thermidor 2011.08.27. 16:52:17
Ha már így személyeskedsz, ne legyél annyira biztos...
Viszont kicsit nagy a szád!
Ami még nem volna baj, de az már igen, hogy hülyeségeket eregetsz ki a fejedből.
Olvasni lehetne a duma helyett, már ha a betűket ismered.
Ja, és még annyit, hogy az internet korában számtalan helyről lehet valós adatokat beszerezni a tokiói helyzetről.
Például javaslom rögtön a KFKI-t, ahol gyorsan, és fájdalommentesen felvilágosítanak egy-két dologról.
szmoker (Homo Trollicus) 2011.08.27. 17:14:27
röntgenszeműlány 2011.08.27. 18:15:46
Mr. Waszabi 2011.08.27. 18:44:07
Mr. Waszabi 2011.08.27. 18:54:04
kroll 2011.08.27. 18:59:28
Waszabi te annyira ostoba vagy, hogy szerintem még a dihidrogén-monoxidot is betiltanád.
Mr. Waszabi 2011.08.27. 19:04:59
DR.version · http://m-12.blog.hu 2011.08.27. 19:08:24
engem 7 okorrel se tudnanak ma tokioba vinni , nem ment el az eszem
AzHofi 2011.08.27. 19:16:23
knbm (törölt) 2011.08.27. 19:25:59
Vagy talán fordítva!
Vektor. (törölt) 2011.08.27. 19:32:08
Szerintetek mi történik, ha egy orosz vagy egy román tornászlány ilyen eszelős kifogással áll elő? Minimum vége lenne a karrierjének. Tünde itt most cserben hagyta az országot tornában, ahogy Nagy Laci kézilabdában. Utóbbi sportág a nagyobb merítési lehetőség miatt túléli ezt az incidenst, de tornában minden egyes sportolót meg kell tartani.
Gyermekláncfűrész 2011.08.27. 19:44:02
DR.version · http://m-12.blog.hu 2011.08.27. 19:45:31
normalis reakcio nemet mondani ilyen eszement bajnoksagra, valoszinuleg lesznek meg paran akinek azert a vegere megjon az eszuk
Vektor. (törölt) 2011.08.27. 20:03:48
auth.gabor · http://wiki.javaforum.hu/display/~auth.gabor 2011.08.27. 20:41:48
Ha nem hiszed, akkor nincs mit tenni, érvekkel itt nem jutunk semmire. Namindegy, a többiek okulására írok pár sort.
"a baleset helyszínétől 250 kilométerre teljesen normális minden."
A baleset 20km körzetében 300kBq a sugárterhelés, az erőmű területén vannak 30.000kBq sugárszennyezések is, természetesen egy négyzetméterre vetítve. A 20 kilométeres körön kívül mindenhol 300kBq alatt van a sugárterhelés, ez éves szinten 5mSv terhelést okoz.
Összehasonlításképpen, Pécsett a természetes háttérsugárzás 160nSv/h, ez 1,4mSv éves terhelést okoz, Szombathelyen - az alacsonyabb értéket figyelembe véve ez 0,7mSv éves terhelés. Ha egy átlagos repülőutat tesz az ember, akkor kap 0,1mSv terhelést, egy panoráma fogröntgen 10mSv (!) terhelést okoz, egy mellkasi CT 20mSv (!).
Röviden, sorbatéve
- Repülőút 0,1mSv/alkalom
- Szombathelyen 0,7mSv/év
- Pécsett 1,4mSv/év
- Fukusima erőműtől legalább 20km távolságra az éves terhelés 5mSv/év
- panoráma fogröntgen 10mSv/alkalom
- mellkasi CT 20mSv/alkalom
Érdemes megnézni a mértékegységeket, van amelyik egy alkalomra szól, van amelyik éves terhelés.
"Azt valószínűbbnek tartom, hogy doziméterük manipulált."
Az összes kapható dozimétert előre manipulálták? A meglevőket meg utólag? Az egyetemi mérőeszközöket is? A külföldi újságírók külföldi eszközeit is?
"Inkább államérdek az, hogy 15 millió tokiói meg még vagy 30 millió környékbeli nyugton maradjon, mint pánik legyen."
Voltak ott sokan - katasztrófaturizmus, nem mértek eltérő adatokat. Voltak ott külföldi újságírók, nem mértek eltérő adatokat. Voltak ott szkeptikusok, mint te, nem mértek eltérő adatokat.
Komolyan úgy gondolod, hogy Japán méretű országban - ugye a külföldiek szabadon ki- és bejárhatnak - el lehetne titkolni azt, hogy mekkora a tényleges sugárterhelés?
"Ugye nem veszed a lelkedre , ha ez a szubjektív véleményem?"
Felőlem lehet a véleményed bármi. Én a tényeknek szoktam "hinni". :)
Mr. Waszabi 2011.08.27. 21:31:17
auth.gabor · http://wiki.javaforum.hu/display/~auth.gabor 2011.08.27. 21:35:15
ok.
Gyermekláncfűrész 2011.08.27. 21:36:05
M. Bertalan 2011.08.28. 07:35:27
Gondoljon bel abba is mindenki, hogy mondjuk Németországban milyen hiszti lett Fukusima miatt, egyetlen német sem tenné be a lábát, ha gond lenne.
Japán egy nyitott, demokratikus ország. Nem egy Szovjetunió. Ha ott hazudni akarnak, akkor egy akár hazai, akár külföldi újságíró fogja magát, aztán odamegy mérni. Ez számtalanszor megtörtént az elmúlt hónapokban.
lobster thermidor 2011.08.28. 08:38:37
Látható, hogy a pontosság sem az erényed.
Tisztázzunk pár apróságot.
1, azaz egy tornászlányról van szó!
Igaz, hogy őt sem kényeztetik orálisan, hanem ő hagy cserben másokat. Amúgy a többit sem szívatják, de ha mégis úgy lenne, akkor a világ összes olyan tornászát szívatják, aki elutazik Tokióba.
Ez az egész egy nagy szívás, neked...
lobster thermidor 2011.08.28. 08:48:16
Van itt néhány "okos", akinek a lételeme az összeesküvéselméletek gyártása.
Ők azok, akik szeretik összemosni a dolgokat.
Nyilvánvaló, ha valaki nem hisz a hivatalos adatoknak, léteznek független források, ahonnan megfelelően hiteles információkat lehet beszerezni. Manapság ez nem jelent problémát.
Azt viszont még nem láttuk, hogy a kétkedők alátámasztották volna a mondandójukat olyan adatokkal, amelyek arra utalnak, hogy komoly veszélyeket rejt a tokiói tornászvébén való részvétel. Ha hiteles akarna lenni a szombathelyi tornászlány és az edzői, előállnának azokkal a mérésekkel, amik az igazukat bizonyítják. (Már csak a többi tornász érdekében is. )
Ha nincs a birtokukban ilyen, akkor blabla az egész.
színesgumilabda 2011.08.28. 08:58:17
mamitirtok sír( k)alaposderék (kommensevik) · http://namivanma.blog.hu/ 2011.08.28. 09:41:59
Azokat kellene megbüntetni, akik miatt a válogatott esélye csökken az olimpiai részvételre. Ugyanis velük a legnagyobb kibasz@s az egész!
pont
mamitirtok sír( k)alaposderék (kommensevik) · http://namivanma.blog.hu/ 2011.08.28. 09:44:55
színesgumilabda 2011.08.28. 10:06:28
Az, ha nincs másik ember, és egy sportoló visszalépése miatt lényegesen csökken a válogatott esélye, az pedig már az utánpótlás-nevelés kérdése.
mamitirtok sír( k)alaposderék (kommensevik) · http://namivanma.blog.hu/ 2011.08.28. 10:10:50
Nem megy el, megkapta érte, ami járt, de himlős azért csak nem lett szerencsétlen?
Az edzők felelősséget azért boncolgatnám kissé jobban.
lobster thermidor 2011.08.28. 10:24:11
@namitirok:
Valamikor nem is túl régen, az a mondás járta: "-...a címeres mez kötelez..."
Látom, ebben a rendszerben már ez sem érvényes.
mamitirtok sír( k)alaposderék (kommensevik) · http://namivanma.blog.hu/ 2011.08.28. 10:32:18
színesgumilabda 2011.08.28. 10:38:24
Valóban, kötelez sok mindenre. De arra nem, hogy ne legyenek a saját életeddel kapcsolatban döntési lehetőséged.
Nézd, nap min nap személyesen látom, tapasztalom, hogy milyen lemondásokkal jár egy élsport egy fiatal lány számára. És bár sok kötelezettséggel jár a címeres mez, de ez nem jogosít fel minket arra, hogy az élsportolóinkat csak olimpiai/világbajnoki kvótákat/érmeket szállító tehervagonoknak tekintsük, és megfeledkezzünk arról, hogy nekik is csak egy életük van, amibe nekünk semmi beleszólási jogunk nincs.
TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.08.28. 17:13:27
ubu1 2011.08.28. 20:12:01
Fukushimát Csernobilhoz hasonlítani viszont óriási felelőtlenség és csak pánikkeltésre jó. Az, hogy az INES skálán mindkettő 7-es besorolást kapott, nagyon kevés indok ehhez.
Ha valóban veszélyes lenne Tokióban tartózkodni, annak nagyon sok jele lenne egy olyan globális társadalomban, mint a miénk a 21. században. Nem részletezem, az előttem szólók elmondták.
Mindössze annyiról van szó, hogy van egy sötétzöld bulvársajtón nevelkedett tyúk, akinek nem számít semmi, csak a saját téveszméinek tengerében lubickol. Ahogy már fentebb is írták, hülyének lenni önmagában szabad. Csak történetesen a csapatmunka nem az egyéni érdekekről szól, és ezt profi sportolóként már igencsak meg kellett volna tanulni. Aki hivatásszerűen profi sportra adja a fejét, annak igenis vállalnia kell bizonyos kockázatokat. Ezen kockázatok többsége valós (pl. ízületek fokozott kopása, szívmegnagyobbodás és e következtében a hirtelen szívmegállás esélye stb.). Ehhez képest némi beképzelt sugárterheléses kockázat miatt ugrálni nevetséges. Aki ezt teszi, az vagy szimplán hülye, vagy hazudik.
TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.08.29. 09:44:37
"Aki ezt teszi, az vagy szimplán hülye, vagy hazudik." Vagy a sok ellentétes információnak nem hisz. Teccetek volna korrektül tájékoztatni és akkor lehetne hinni a kormányzatnak. Így van ez mindenfelé. Szerintem...