A jövő Forma 1-es pályái
13 éve egy Hermann Tilke nevű fazon építi a versenypályákat, már-már unalmasan. GALÉRIA!
Furcsa ilyet mondani, de a Forma-1-ben 1999-ben beköszöntött a jövő. A sorozat mindenható ura, Bernie Ecclestone ekkor kezdte kiszélesíteni a versenyt, behozni új futamokat, a térképen fehér foltnak számító piacokat a naptárba, és így jutott el a száguldó cirkusz Malajziába (ahol most is jár), ekkor nyitotta meg kapuit a sepangi pálya. A versenyhelyszínt az aszfaltcsíkkal és minden kiszolgáló egységgel egy német építész, Herman Tilke építette, aki azóta a Forma-1 házi építésze is lett, hiszen minden új, vagy átalakított pálya az ő keze munkáját viseli. És még fogja is, annak ellenére, hogy (a pilóták közül is) rengeteg bírálója akad, mondván pályái fantáziátlanok: hosszú egyenesek hajtűkanyarokkal, vagy lassú sikánokkal tördelve váltják egymás, esetleg egy-két íves kanyar színesíti még a pályát. Monotonan, szinte sablonosan, minden pályát. Ellenben azt is el lehet mondani a Tilke-pályákról, hogy néhol unalmas vonalvezetésük ellenére rendkívül szélesek, így már biztonságosak, és építészetileg magukon viselik a helyi jellegzetességeket, vagy van egy emlékezetes, jellegzetes szakaszuk. A Tilke-pályákból szemezgettünk! GALÉRIA!
1999, Sepang, Malajzia (lótuszvirágra emlékeztető tribün)
2004, Szakhír, Bahrein
2004, Sanghaj, Kína
2005, Isztambul, Otodrom, Törökország (a négy helyen megtörő 8-as kanyarral és pályán átívelő mini Boszporusz-híddal, jelenleg nincs a versenynaptárban)
2008, Szingapúr, éjszakai nagydíj, utcai pálya
2008 Valencia, utcai pálya (rajta egy olyan híddal, amin valóban a versenyzők kelnek át)
2009, Yas Marina, Abu-Dhabi, egyesült Arab Emirátusok (az ŰRPÁLYA, rajta a leggyorsabb sebességre késztető egyenessel, a nézőtér alá befutó bukótérrel, stadion résszel, alagútból előjövő boxutca kijárattal, ráadásul éjszakai vagy inkább besötétedő futam, amin a pilóták átmennek egy luxusszálloda alatt is, ennél talán egy darabig nem is fog komplettebb pálya épülni...igaz, máshol talán pénz nincs is rá)
2010, Yeongam, Korea (öbölbe épül pálya hagyományos koreai motívumokkal és szmoggal)
2011, Buddh Circuit, Új-Delhi, India (a dombra épült 10-es kanyarral)
2012, Circuit of the Americas, Austin (az idén debütál, még nem tudjuk mi lesz jellegzetes a texasi pályán)
2013-tól New York-ban (de inkább a Hudson túloldalán, New Jersey-ben) rendeznek majd utcai futamot, 2014-től pedig a szocsi téli olimpia parkjában lesz a régóta várt orosz verseny.
Jövő? Korábban volt portugál nagydíj is, nem lennénk meglepve, ha kis infrastrukturális fejlesztéssel a 2009-ben átadott algarvei pálya visszatérne a sorozatba, vagy a sokféleképpen variálható Aragón pálya révén lenne még egy spanyol futam.
Eközben Chilében és Kazahsztánban is motorcity-t épít Tilke, és már Dubai is készül egy saját pályával...
44 komment a
Címkék: forma 1 világbajnokság ecclestone tilke
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2012.03.24. 08:48:31
is 2012.03.24. 09:17:59
Nem vagyok szakértő, őszintén kérdezem: milyen legyen ehelyett? A sebesség miatt kell egyenes, egy egyenes nem egyenes, és az egész pálya max. 6 km. Mi legyen még benne?
Zsíros B.Ödön 2012.03.24. 09:21:27
Öltönyösrabszolga · http://oltonyosrabszolga.blog.hu 2012.03.24. 09:36:32
Pl egy pinceszakasz, ahol nincs kamera, mindent szabad. Keréktüske, shotgun, elöl menő megnyomja az oil spill gombot...
Vagy üvegaljú felüljáró, így alulról lehet megcsodálni a kocsikat. Eső esetén picit csúszik.
Lehetne esetleg dinamikusan változó pálya, nagy mechanika mozgatna egy szakaszt, ami minden körben más formát vesz fel.
Egy szakaszon lehetne mozgó úttest is, ami vagy előre, vagy hátrafele megy.
Lehetne függőleges loop, netalán teljesen fejjel lefelé menő szakasz. Valahol úgyis azt olvastam, hogy nagy sebességnél akkora a leszorító erő, hogy ellensúlyozná a gravitációt.
Aki meg lelassul, az lepottyan.
És persze a magyar pályán legyen kinn egy szakaszon harmincas tábla, traffipaxxal, Kovács V. Lajos bajuszos törzsőrmesterrel.
A pálya bemehetne egy parkolóházba, teljesen fel, majd lifttel le. A fairség kedvéért legyen 20 nagy teljesítmányű lift. Paternoster, hogy ne kelljen gombokat nyomkodni. A liftben lehetne komplett kerékcsere meg tankolás is, így megspóroljuk a boxutcát.
Kell még ötlet?
cso zsi 2012.03.24. 09:45:59
Ahhoz képest, hogy valamikor versenyzett a "tervező", gőze nincs arról, hogy a pályái megölték a versenyzést.
Alig van pálya, amin lehet F1-es autókkal versenyezni, előzni "bárhol".
Lassúbb, kisebb kocsikkal természetesen lehet, hisz a Hungaroring is király, ha utcai autókkal csapat pár kört az ember.
Mivel is gurult Tilke úr? Túrakocsival.
Ezek a pályák a kisebb géposztályoknak, ahol az ügyesség tényleg fontosabb, mint a sebesség, megfelelő.
De egy kifejezetten nagy sebességről szóló sportban sikánoknak, lassítóknak csak akkor van értelme, ha az a biztonságról szól.
Pityubácsi 2012.03.24. 09:50:57
a régi nürburngringet a parasztnak, az kell.
Emiksz 2012.03.24. 10:10:06
Persze amíg a SC bejövetelével random lenullázzák a kiépített előnyöket, addig az egész egy nagy rulettre fog hasonlítani, ahol taktikázhatsz, ahogy akarsz, de egyszercsak valaki a palánkhoz csapja magát, bejön az SC és Vettel ezzel jól jár. Mint általában.
kg_kilo 2012.03.24. 10:43:43
- Le Mans
- Road Atlanta (US)
- Imola
- Suzuka
- Spa
- Laguna Seca (US)
- Infineon (US)
- regi Hockenheim
- Barber Motorsport Park (US)
- Potrero de los Funes (Argentina)
Ez utobbi valami eszmeletlen, egy to korul, hegyoldalon le-fol... es tok modern epitesu, szeles, biztonsagos: bleacherreport.com/articles/95171-dear-santa-bernie-please-put-circuito-potrero-de-los-funes-on-the-calender
Tilke epitett egy csomo palyat. Mindnek van valami erdekessege, de hosszu tavon mar sok belole. Masoknak is kellene helyet adni.
2012.03.24. 10:46:02
Negrogo 2012.03.24. 11:05:48
Amugy van itt video a palyarol egy szimulatorbol(ezzel jatszok en is)
www.youtube.com/watch?v=JWkV1ckTQTM
twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2012.03.24. 11:06:51
A tervezo miert nem kerdezte meg a versenyzoket?
PonyvaMester · http://ponyvamester.hu 2012.03.24. 11:21:43
Don Quixote de la Ferko 2012.03.24. 11:26:47
Don Quixote de la Ferko 2012.03.24. 11:28:17
300 méter széles pályacsíkot, minden verdának saját csíkkal. Ja, hogy uncsi lenne? Az nem baj.
Most sem az izgalomról szól.
VacakBlogHu 2012.03.24. 11:32:23
lobster thermidor 2012.03.24. 11:51:18
Macska rúgja meg 2012.03.24. 12:07:41
Akárhány új pálya is van, még mindig a régi pályák a jók - Monaco, belga nagydíj...
hha96 (törölt) 2012.03.24. 12:35:11
Vizesárok ugratóval, nem kell ide 107%-os szabály, aki nem elég gyors az az árokban végzi.
Amúgy meg oválpályát nekik. Legalább egy futam erejéig.
multi84 2012.03.24. 13:17:58
Reméltem hogy végül szétszakad az f1 és kilépnek a csapatok és csinálnak egy újat Eccleston nélkül de nem elég bátrak....
knorbert 2012.03.24. 13:47:45
knorbert 2012.03.24. 13:50:40
"AAA, Nascar, USAC, CART, Champ Car, Indycar, Indy Racing League.. ami közös bennük: a rettenetes oválpálya. Amerika az egyszerű emberek országa. Az egyirányú utcát jelző tábla nem csak egy szimbólum, de rá is van írva, hogy one way street, hátha valaki még nem látott ilyet, de olvasni csak tud. Alapelvük, hogy mindenkinek jogában áll hülyének lenni. Nem néznek senkit eleve annak, de megadják rá a lehetőséget, így aztán általában nem bonyolítják túl a dolgokat." a teljes cikk: www.hocipo.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=3110
Psyman 2012.03.24. 16:22:14
◄ ► 2012.03.24. 17:04:35
Legyen előzés, lökdösődés, izgalom, mert mindenki azt szereti! De ne így, hogy csak elmegy mellette X km/h különbséggel, 0 harccal, mert van DRS, vicc.
victor vacendak 2012.03.24. 17:47:03
A NASCAR is gyűjtőnév, egyedül a Camping Wolrd nevű széiájuk nem versenyez kanyargós versenypályán, a Sprint és Nationwide igen. Szóval akkora hülyeségeket írtál amerika-gyűlöletből, min tegy ház...
martianhellacopter 2012.03.24. 17:58:37
összehasonlítani az F1-et és bármilyen tengerentúli sorozatot abszolút felesleges, a cikknek nincs sok értelme (lexikális dolgok kivételével).
Dr Milton 2012.03.24. 18:24:39
victor vacendak 2012.03.24. 18:40:52
Adelaide meg Melboune mint alma és körte. Az egyik utcai pálya a másik meg épített...
2012.03.24. 18:52:56
gameteszt.files.wordpress.com/2012/01/94-25a607-cf0f_7459-tmnf2.jpg
knorbert 2012.03.24. 18:56:52
Egyébként pedig az ovál pályáról szerintem 100-ból 90 embernek azonnal az usa ugrik be, ha tetszik neked, ha nem.
knorbert 2012.03.24. 19:00:08
"Mindig sírsz, hogy a gyűlölet öl
Közben szétszakadsz a gyűlölettől." (Ákos)
speci78 2012.03.24. 19:49:30
Amúgy meg tökmindegy, milyen a pálya (van itt kanyargós, egyeneses), annyira hatékony lett az elmúlt 15 évben az aerodinamika, hogy nem tudtak nagyon előzési pozícióba sem kerülni, "csak" hibára kényszeríteni egymást, meg eltérő taktikára.
Erre nem rossz válasz a drs, de még van mit javítani.
Egy ovál-szerű pálya nálam is beleférne. Sokan lenézik, de csak kívülről könnyű: 300km/h felett centire pontosan menni íven, mert különben megelőznek, vagy "falazol".
Ami jó ezekben a Tilke pályákban, hogy nagyon biztonságosak és szélesek, többfajta ívet is lehet használni, de ez persze 50 körön keresztül nem elég. Ami segít, még, hogy hagyják fejleszteni a csapatokat (pl Merci szuperdrs-e), mert mégiscsak az F1 értelme kellene hogy legyen...
aFx 2012.03.24. 20:00:59
más, Nordschleife: na az az, ami maradjon csak meg endurance versenyekre. nagyon hosszú, nagyon technikás, eszméletlenül gyors, és nagyon szűk. előzni rajta szinte lehetetlen, cserébe ott a Fuchsröhre, az emelkedő végi kanyarban minimum 200al kéne menni. aztán ott van Angstkurve (Kesselchen sem egyszerű 250 fölött), Pflanzgarten 1-2 aminél az elnézett kanyar fű/palánkot jelent, illetve Döttninger Höhe kb 350 fölötti tempóval, kanyarral és a végén sikánnal fűszerezve. aminél ha jó tempót akarnak, akkor lehet három másik helyen elszáll a kocsi. maradjanak csak a GP variánson. kb ugyanolyan életveszélyes lenne, mint a sikánok nélküli monza.
cso zsi 2012.03.24. 20:06:28
Főként az a baj, hogy nem elég széles. Egyébként lehetne előzni bárhol, ahol nincs egyéb akadálya.
speci78 2012.03.24. 20:28:42
A városi pályákból meg elég lesz, és azok helyenként tényleg szűkek, de ott jön ki a tökösség: mennyire mész közel a falhoz :)
finalNmbr 2012.03.24. 20:30:49
szgy 2012.03.24. 20:59:20
más kérdés hogy pl. a hungária körúton nem tudnának végigmenni olyan sz*r az útburkolat.
victor vacendak 2012.03.24. 21:12:51
@aFx: amit itt leírtál a zöld pokolról, azt maximum számítógépes játékban lehetséges...:-)
Terry Wrist 2012.03.24. 22:29:31
www.youtube.com/watch?v=bnV7JzMU9XA
shwarcz bácsi 2012.03.24. 23:57:06
a másik meg az, hogy itt a nagyon szart és szar minőséget is el tudják adni, mert annyira erős a marketing, mint sehol a világon máshol, amig europa a relativ jó minőséget is kinlódva adja el.
persze kultúra és kultúra között óriási a különbség.
nemecsek ernő áruló 2012.03.25. 07:58:24
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.03.25. 09:02:35
Ezt leszámítva tényleg borzalmasak a Tilke pályák, Hockenheim pl. konkrétan meg lett alázva az átépítéssel (bár inkább azzal, hogy a régi szakaszt egy az egyben elbontották és befásították, mert zöldülni kell, de nagyon).
A gyors kanyarok hiányoznak belőlük. A mostani pályák a hosszú egyenes és hajtűkanyar kombinációiból állnak. Minden azon múlik kb., hogy az előző kanyarból mennyire sikerült kigyorsítania a delikvensnek.
lobster thermidor 2012.03.25. 09:26:43
Ez nem pont neked jutott eszedbe először!
Az F1 Magyar Nagydíjat annak idején a Népligetben szerették volna Ecclestone-ék rendezni. Ők ezekben az időkben városi pályákban gondolkodtak, de sikerült az akkori tárgyalóknak meggyőzni őket, és környezetvédelmi okokra hivatkozva kivitték a városból a versenyt. Annak idején, mint lehetséges helyszín szóba került még a Városliget is, de hasonló okok miatt elvetették az ötletet.
Azt is látni kell, hogy annyira erős volt az akkori vezetésben a megrendezésre irányuló szándék, hogy a szavakat tettek követték, és jelentős költséggel megépítették a ma is használatos mogyoródi pályát.
Csak a tényszerűség kedvéért mondom, hogy mind a Város, mind a Népligetben rendeztek már a II. világháború előtt, és után is, nagy népszerűségnek örvendő túraautó, és motorversenyeket.
Alternatív 2012.03.25. 09:40:06