2011.07.31. 08:35, Írta: MatthiasHüvelyk

Hová tűnt Damon Hill?

Kicsit kopár, már nem is vonz annyi turistát, de azért a Hungaroring a miénk. Vasárnap rendezik Mogyoródon a Formula-1 történetének 26. Magyar Nagydíját, ennek örömére kiemeltünk tíz emlékezetes versenyt futamunk történelméből.

A keleti blokk első versenyét 1986-ban hazánk rendezhette, és mint ahogy az élet többi területén, úgy az elsőt a F1-ben sem felejtjük. A brazil Nelson Piquet a Williams-Hondával hódította meg először a mogyoródi dombokat.

 

 

 

 

 

 

 

 

Egészen 2001-ig a néhai Ayrton Senna volt az egyetlen pilóta, aki háromszor is nyerni tudott a Hungaroringen (majd Michael Schumacher ezt a rekordot is túlszárnyalta). A brazil zseni első sikerét 1988-ban aratta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1987-ben Nigel Mansell pole pozícióból indulhatott a Magyar Nagydíjon. Minden rendben is haladt, simán haladt a győzelem felé, amikor az azóta már a nevét viselő kanyarban meglazultak kerékrögzítő csavarjai, kiállni kényszerült. Két évvel később, 1989-ben azonban visszavágott mindenkinek. A Ferrari pilótájaként a 12. helyről rajtolva lealázta az egész mezőnyt, máig emlékezetes, ahogy Prostot és Sennát egyszerre hagyta faképnél:

Ugrunk az időben négy évet előre: 1993-ban a brit Damon Hill itt szerezte első futamgyőzelmét.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997-ben szintén Hill volt a főszereplő. Az akkori vb-címvédő az új idényre érthetetlenül az Arrows-Yamahához szerződött, és az egész idényben csak kullogott a többiek után. Hanem a Hungaroringen! A negyedik helyet szerezte meg az időmérőn, majd a versenyen egy jó rajt után a két vb-aspiránst, Schumachert és Villeneuve-öt is megelőzte, és szinte megállíthatatlanul száguldott a hihetetlen győzelem felé. De Hill végül nem pezsgőzhetett felhőtlenül a pódiumon, mert két körrel a leintés előtt a hidraulika meghibásodása miatt úgy lelassult autója, hogy Jacques Villeneuve két kör alatt megelőzte, a brit második lett - pedig majdnem csodát tett:

1998 is klasszikussá nemesedett a Hungaroring történetében. Michael Schumacher a harmadik helyről rajtolva úgy aratott fantasztikus taktikai diadalt a két mclarenes, Häkkinen és Coulthard ellen, hogy míg ők kétszer mentek be a boxba a futam alatt, a német háromszor, de rövidebb alkalommal, így a pályán behozta a kezdeti lemaradását. Ekkor tanultuk meg végleg Ross Brawn stratéga nevét is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egy újabb ugrás az időben: 2003. Hill után a spanyol Fernando Alonso is nálunk aratta első futamgyőzelmét a Renault-val, de ezen a nagydíjon mutatkozhatott be először a Formula-1-ben magyar versenyző is. Baumgartner Zsolt a Jordan tesztpilótája volt, de az ír Ralph Firman edzésbalesete miatt be kellett ugrania a futamra. Zsolt végül nem ért célba, de a következő olasz versenyen igen, a rákövetkező évet a Minardiban végigversenyezte, és szerzett egy pontot is.

 

 

 

 

 

 

 

 

2004-ben annyira uralta Michael Schumacher és a Ferrari a Formula-1-et, hogy már a Magyar Nagydíjon megnyerte az összetett pontversenyt. 2001-ben ugyanitt lett konstruktőri világbajnok az olasz csapat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

És aztán eljött 2006 és a valaha volt talán legkaotikusabb futam Mogyoródon. Scumacher és ALonso már az edzésen büntetést kaptak, így hátrébb kezdhették meg a futamot. Räikkönen egy darabig kényelmesen vezetett, de belehajtott Liuzziba. Alonso vált az elsőszámú esélyessé, de az esős Magyar Nagydíjon elhagyta kerekét, később Schumacherbe meg Heidfeld ment bele, így mindkettejük futamának lőttek. A nevető nyertes az élete első győzelmét arató brit Jenson Button lett a BAR-Hondával. Nem hiába írta másnap a Sun című brit bulvárlap öles betűkkel az addig örök ígéretként elkönyvelt (azóta már világbajnok) angolról: Kapaszkodjanak meg: Jenson Button futamot nyert! 

 

 

 

 

 

 

 

2007-ben nem a futamon, hanem az edzésen történt emlékezetes eset. Erre az idényre sikeres renault-s évek után a McLaren-hez szerződött Fernando Alonso, de a brit csapatnál egy olyan újonc lett a csapattársa, aki nem gyengén volt sikeres az első futamain, esélyes lett a vb-címre is, és még az istálló is támogatta: Lewis Hamiton. A spanyol nem nyugodott bele, hogy nem ő az elsőszámú pilóta, és magyar futam edzésén feltartotta a szintén a boxba tankolásra érkező Hamiltont, aki így kifutott az időből és nem tudta elkezdeni mért körét. Aztán a futamot végül megnyerte...

2009-ben pedig egy horrorsiztikus baleset borzolta a kedélyeket. A brazil Felipe Massa bukósisakjának nekirepült egy rugó. A versenyző elvesztette eszméletét, a falnak csapódott és maradandó (azóta is látható) sérülést szenvedett. A szezon hátralévő futamain már nem állt rajthoz, kérdéses volt az is, hogy a pesti kórházi ágyból kikelve egyáltalán autóba ülhet még, de a kis brazil szívóssága nem ismert határokat: visszatért, és azóta is megállíthatatlanul rója a köröket. Igaz, már nem olyan eredményesen.

13 komment a

Címkék: schumacher forma 1 hungaroring button hamilton alonso massa magyar nagydíj

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zzzzzzzz 2011.07.31. 10:19:00

"máig emlékezetes, ahogy Prostot és Sennát egyszerre hagyta faképnél"

helyesen:

"Sennát és a lekörözött Stefan Johanssont"

thehandsomest (törölt) 2011.07.31. 10:34:37

Kéretik úgy olvasni, hogy Alonsót az egyik legalattomosabb pilótának tartom:

"Erre az idényre (2007) sikertelenebb renault-s évek után"
2005-6 egyéni és konstruktőri világbajnoka tényleg sikertelenséget jelent.

De a még nagyobb bullshit:
magyar futam edzésén feltartotta a szintén a boxba tankolásra érkező Hamiltont, aki így kifutott az időből és nem tudta befejezni mért körét.

1. Nem befejezni nem tudta, hanem elkezdeni.
2. Már akkor megmondták a McLarenesek, hogy minden időmérő utolsó körei előtt az egyik pilótájuk kedvezményezett helyzetben van: Másodiknak megy a boxba, felrakatni a lágyat. Ennek azért volt jelentősége, mert a szabályok szerint a Q3-ban felhasznált benzint a verseny előtt visszatölthették a kocsikba. Alonso tehát a kevesebb megtett körrel hátrányba került. Valószínű, hogy ennek kompenzálását kérte számon Dennistől.

Itt nem Alonso volt a sunyi, sokkal inkább Hamilton. Bár mindkettőnek eldurrant az agya.

lifelike 2011.07.31. 10:39:36

Tegnap voltam kint, borzalmas lelakott az egesz palyakornyezet, mindenhol por, fold, koparsag, ma ha esni fog akkor meg oriasi sar lesz, lehet ki se megyek

pizzaboy 2011.07.31. 12:10:19

Muhaha igazi tősgyökeres magyar blogbejegyzés főleg az első pár mondat. Igen erre van szükség, nehogy örüljünk bárminek is. Véletlenül se.

26 éve minden évben meg kell vívni a csatát, hogy nálunk maradjon a Forma-1. Eddig még sikerült. Ennek lehetne örülni.

robian 2011.07.31. 14:00:36

@pizzaboy: marad a forma1. amíg 15 euro egy francia és 25 euro a komplett

udvari bolond 2011.07.31. 14:22:06

@thehandsomest: "
Itt nem Alonso volt a sunyi, sokkal inkább Hamilton. "

Halló, miiiiiiiii??!

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.01. 02:25:55

"Baumgartner Zsolt ... a rákövetkező évet a Minardiban végigversenyezte, és szerzett egy pontot is."

Pontosan hogy is szerezte?

Is 2011.08.02. 16:01:45

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Sikerült végigmennie utolsó, de még pontszerző helyen egy olyan versenyen, ahol ilyen-olyan okok miatt sorra álltak vagy csúsztak ki a pilóták. Ő nem. Mi ezzel a gond?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.02. 18:28:20

@Is:

A Michelin szar gumit vitt, amivel életveszély volt indulni, ezért a michelines csapatok a rajt utáni első kör végén bementek a boxba, és feladták.

Is 2011.08.02. 23:46:37

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Úgy emlékszem, azon a futamon már nem ő volt a pilóta. És ugyan tudom, hogy a wiki nem akadémiai lexikon, de én is erre a futamra emlékeztem:

hu.wikipedia.org/wiki/2004-es_Formula%E2%80%931_Amerikai_Nagyd%C3%ADj

Végigment ott, ahol egy rakás ember nem.